Koldhævede speltboller med gulerødder, squash og hørfrø

Jeg har de sidste 10 år døjet med irriteret tyktarm.
Irriteret tyktarm er ikke en tilstand, som jeg føler bliver taget seriøst i sundhedssystemet. I hvert fald hopper alle læger, sygeplejersker osv. let og elegant henover emnet, når jeg nævner det. Det er, som om de ikke rigtig tager symptomerne alvorligt – eller også tænker de, at det er psykisk betinget.
Jeg har forsøgt at følge de gængse sundhedsfaglige råd om at spise groft, grønt, motionere og drikke rigeligt med væske – altså dem der gælder for os med irriteret tyktarm. Uden resultat.
Jeg har forsøgt at spise efter diabetes-reglerne – som jo læner sig meget op af de gængse kostregler dog med restriktioner på en del ting. Uden resultat.
Det har været frustrerende at se sundhedspersonale kigge på mig med nærmest himmelvendte øjne, når jeg siger, at jeg får dårlig mave/ondt i maven af selv grove kornprodukter og grønsager.

Men nu er jeg selv kommet dertil, at jeg må erkende, at jeg ikke kan leve med oppustet mave, mavesmerter, diarré og forstoppelse længere. Og slet ikke i det omfang, som det har taget de sidste 3-4 måneder.
Det går ud over min livskvalitet og -glæde, og det er urimeligt.
Så hvis sundhedssystemet ikke vil hjælpe mig, så må jeg jo undersøge tingene selv og gøre noget.

Og jeg er faldet over FODMAP-diæten.
Og endelig er der nogle ting, der falder på plads. Nogle ting, der giver mening.
Efter at have læst, hvad man bør og hvad man ikke bør spise på den diæt, så kan jeg da godt forstå, at jeg får ondt i maven af at spise rugbrød, grønsager og frugt.

Nu vil jeg ikke udbrede mig om, hvad FODMAP-diæten er – det er der andre, der har gjort på nettet 😉 Men jeg er i gang med at sætte mig ind i den og afprøve den for at se, om jeg er ibland de 70%, hvis gener mindskes 🙂 Jeg håber og krydser fingre.

Når alt ovenstående så er sagt, så satte jeg mig for at bage nogle madpakke-boller til at erstatte det gængse rugbrød.

Og det blev til disse her:
20140221_075012

Opskriften har jeg fundet her.
Jeg har dog valgt – som overskriften antyder – at koldhæve mine boller.
Dvs. i min opskrift er der kun brugt halvt så meget gær, og skålen med dej er røget i køleskabet til hævning natten over. Her i morges stod jeg så op og formede bollerne og satte dem til efterhævning på bagepladen, indtil ovnen var varm – eller indtil jeg kom hjem fra gåturen med hunden 😉
Derudover har jeg i stedet for boghvedeflager brugt havregryn, da jeg ikke kunne finde boghvedeflager nogen steder i går.

Og så skulle jeg hilse og sige, at bollerne smager fantastisk! De er saftige og bløde – ja, de er bare mumse-lækre 😉

Mht. koldhævning, så må jeg indrømme, at det nok bliver det jeg bruger fremover. Det er da for nemt 😉 Og så kan man jo tit få nybagt brød om morgenen *nam-nam*

Dette indlæg blev udgivet i Mad og bagværk og tagget , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *